onsdag, november 30, 2005

Duggar tätt

Idag har jag ägnat mig åt duggaskrivning i nationalekonomi. Jag tyckte, hör och häpna, att det kändes ganska okej. Duggan bestod av totalt 20 frågor, och för godkänt krävdes 12 rätt. Det är inte alls någon omöjlighet att jag faktiskt har lyckats, men det finns också en rimlig risk att min optimism egentligen beror på att jag inte har förstått någonting av vad det hela handlar om. Jag avvaktar resultatet med spänning.

Idag så blev Ali Gerba slutligen klar för IFK Göteborg. Synd om AIK, som nu på kort tid har tappat två så kallade klara spelare till konkurrerande klubbar. Han som fäller uttalanden på deras kansli bör vid det här laget ha försetts med blåknuten munkavle.


10 Höjdare

4. Daniel blir full och somnar under en filt

Eftersom jag själv inte var med då detta hände så är jag inte helt säker på alla detaljer. Men i stora drag gick det till så här:
Det var under Gatufestveckan för ganska många år sedan. Mina vänner från Klockarberget och övriga Njurunda hade en hejdundrande förfest hemma hos Anders, innan det vanliga gatufestpromenerandet längs Storgatan skulle äga rum. Alkoholen flödade och då det äntligen var dags att åka inåt stan så var alla ganska berusade, fullast av alla var dock Daniel, han hade till och med fått i sig så mycket så att han inte längre ville följa med in till stan.

Sagt och gjort. De andra lämnade Daniel och tog sig in till Gatufesten. Exakt vad som hände där inne vet jag inte, men det är inte heller det viktiga i sammanhanget. Det viktiga är istället att jag föreställer mig att kvällen förflöt ungefär som de flesta andra utekvällar, det vill säga med att Anders kom hem igen någon gång vid tretiden på natten. Då han kom hem möttes han av en förskräcklig syn; Daniel låg och sov på hans farstubro, insvept i en oljig filt som han lyckats roffa åt sig inne i garaget. När de väckte honom så hävdade han att han hade väntat på dem därför att han ville ha ett glas vatten. Att vänta i flera timmar på att någon ska komma hem och ge en ett glas vatten är helt orimligt i sig, men just i det här fallet finns det två faktorer som gör det hela alldeles förjävla vansinnigt. Dessa är:

1. Anders dörr var inte låst. Daniel hade alltså närsomhelst under kvällen själv kunnat traska in och ta sig hur många glas vatten han ville.

2. Daniel själv bor cirka 50 meter därifrån. 50 meter! Det avverkar en sprinter på under 6 sekunder, så till och med ett fyllo borde kunna klara det på under 5 minuter. Varför han inte bara gick hem till sig och drack vatten är det mest obegripliga med hela historien, men det är även det som gör att den platsar som nummer fyra på listan.


Imorgon: nummer 3

Inga kommentarer: