måndag, november 14, 2005

En skendemokratisk process


Zlatan fick sin Guldboll, jag slipper bojkotta Aftonbladet för resten av mitt liv. Alla är med andra ord nöjda och glada (möjligen med undantag för Tobias Linderoth, men jag tror nog att han hade räknat med att bli utan boll i år).

Henke Larsson hade skickat sin gamle tränare från Högaborg för att ta emot priset som tidernas guldbollvinnare, det var stort av honom. Däremot är det allt för tydligt att sådana där tittaromröstningar bara leder till att ungdomar mellan 10-15 år får en alldeles för stor röst i sammanhanget. Finns det någon över tjugo år som på allvar anser Henke Larsson vara Sveriges bäste fotbollsspelare någonsin? Folket har alldeles för mycket att säga till om i dessa dagar, samma typer av horribla beslut har vi sett fattas år efter år i Melodifestivalen. Med fler sakkunniga som bildar en jury skulle mycket obehag kunna undvikas. Det är möjligt att jag låter som Platon eller någon ännu värre, men problemet i sig är inte folks oförstånd utan deras bristande deltagande. Vi får en slags skendemokrati, där bara en eller ett fåtal grupper, till exempel ungdomar, utnyttjar sin röst.

Godmorgon alla barn på SVT kan vara bland det sjukaste program jag någonsin har sett, sjukt på ett genialt sätt alltså. Synd att jag missade det första avsnittet, men det kanske går att få tag på på något vis, för den som inte har lite för många skrupler.

En tjomme på Gif Sundsvalls supporterklubb Patronernas forum har en bild på Jonas Staaf som avatar, det är det största jag har sett på länge. Undrar bara vad Staaf själv har att säga om saken? Han är inte direkt den största Gif-supporter jag känner.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror fortfarande att "skrupler" är en dimensionslös enhet som man inte kan ha "många" av. Men det är ju du som är akademiskt bevandrad på området, så okej då.

Inför allmän röstplikt i Melodifestivalen!