torsdag, november 17, 2005

Jag kan se väggen. Den är så nära

Jag orkar inte mer. Det känns som att allting jag skriver just nu bara är skit, en massa meningslös text som jag pressar ur mig bara för att fylla sidorna med ord. Har bara lyckats skriva en dryg sida så här långt idag dessutom. Jag vet att jag kommer att bli färdig till på tisdag kväll, men frågan är vilken kvalitet som texten faktiskt kommer att hålla.

Ibland undrar jag hur journalister egentligen arbetar. Enligt Sundsvalls Tidning så fick Gif Sundsvall i runda slängar fem miljoner kronor för Ali Gerba. Robert Laul på Sportbladet hävdade däremot att summan var cirka tre miljoner. För att försöka reda ut hur siffrorna kunde skilja sig så mycket så skrev jag ett mail till herr Laul och frågade hur det låg till. Svaret jag fick var:

Säg att han då gick för 4 miljoner. Sundsvall brer på lite uppåt, AIK neråt. Eftersom siffrorna inte är offentliga blir det "rimliga antaganden" samt vad
andra klubbar bjudit precis innan och efter.


Helt plötsligt kunde han alltså lägga på en miljon kronor utan vidare. Ägnar sig Sportbladet åt grävande journalistik eller åt gissningslekar? Jag tror personligen att fyra miljoner ligger ganska nära sanningen, om inte AIK har lyckats lura på oss någon halvt avdankad spelare i någon slags bytesaffär, det skulle inte förvåna mig det minsta.

Det vore ju så gott med öl ikväll, men man borde kanske inte...

Inga kommentarer: