måndag, november 07, 2005

En plats där tiden stått stilla

Det finns en plats där tiden står stilla. Trots att omvärlden är under ständig förvandling så tycks invånarna på den här platsen isolerade från nästan alla typer av förändringar.
Jag vet vad ni tänker; Tyskland. Det finns en poäng i det också, men det var inte vad jag syftade på, mina tankar låg snarare på Ekonomikum i Uppsala, glidarkulturens högborg inom Uppsala Universitet.

När jag studerade vid Ekonomikum för ett hundratal år sedan (2001 för att vara exakt) så var modet följande:för män, blå jeans, skjorta eller svindyr sweatshirt med stor logga på bröstet, loafers samt gärna mössa, även den av godtyckligt dyrt märke. Tjejerna hade blå jeans, boots och något vitt eller svart linne eller tunnare form av tröja.

Ekonomikum, tillflyktsort för hundratals sköna lirare


Nu har jag börjat vistas där igen för att på något sätt försöka vara en bra människa och reda upp mina studier och jag upptäckte genast att de gamla grekerna hade fel, hela begreppet Panta rei är missvisande. På Ekonomikum har nämligen ingenting förändrats. Killarna har fortfarande exakt samma kläder, möjligen har färgkoderna förändrats något, men det är i så fall ingenting avgörande, bara för att man byter ut ett par av mittbackarna så slutar man inte spela 4-4-2.

Jag vill vara lite feg och reservera mig för att stagneringen även kan bero på mitt otränade öga. Det skulle kunna vara så att modet har genomgått stora förändringar, bara det att jag inte ser det. En Ebba von Sydow i samma situation kanske skulle kunna peka ut en hel del nymodigheter. Men om det nu inte är så, så vill jag bara hoppas att den ekonomiska utvecklingen inte ser ut på samma sätt som den ekonomikuminska, för då kommer Sverige inte längre att vara ett särskilt bra land att leva i om några år.

Inga kommentarer: