onsdag, november 16, 2005

Silly season, del 3

Nu börjar säsongen bli silly på allvar. Först så går AIK ut på sin hemsida och hävdar att Ali Gerba är klar för klubben och alltså lämnar Gif Sundsvall, något som både Svenskafans.com och Sundsvalls Tidning sväljer med hull och hår. Bara en stund senare kommer en dementi på Giffarnas hemsida, Gerba är alltså inte klar för AIK, utan de båda klubbarna har endast kommit fram till en muntlig överenskommelse om ett eventuellt transferbelopp. Gerba och Gnaget har alltså inte kommit överens om någonting ännu. Även om risken är stor att Ali kommer att husera på Råsunda nästa säsong så är det inte ett enda papper påskrivet ännu. Jag hoppas nu bara att Gif har en rejäl övergångssumma att håva in om affären går i lås. Om Urban Hagblom håller ord så bör summan vara åtminstone fem miljoner kronor, något som jag dock tvivlar en hel del på.

På nyförvärvsfronten är det däremot lika stilla som tidigare. De namn som nämnts med störst seriositet är Andreas Ingel från Boden och Johan Patriksson från Ljungskile, inte direkt några namn som får mig att hoppa upp och ner av förväntan. Enligt mina beräkningar så bör klubben, med Gerba-affären inräknad, fått in cirka 10 miljoner kronor i spelaraffärer det senaste året, utan att själva ha gjort några värvningar som kan ha kostat särskilt mycket. Med de pengarna så måste det rimligen gå att få tag på mer spännande namn än Ingel och Patriksson, annars så är jag rädd att vägen mot Allsvenskan kommer att bli allt annat än spikrak. Det bör ju till exempel ha varit ett gyllene läge att lyckas snåla åt sig en av mina favoriter, Mats Rubarth, i utbyte mot Gerba.

Nyförvärv jag vill se:

1. Mats Rubarth - Olofsson givne ersättare.
2. Mattias Florén - Vore kanon om Mattias Nylund försvinner
3. Erik Johansson - Hävdar fortfarande att han borde vara möjlig att lösa
4. Figo - Verkar av någon outgrundlig anledning fortfarande inte speciellt sugen
5. Jonas Staaf - Comeback!

Inga kommentarer: