söndag, november 27, 2005

Väck inte den Björn som sover

Det här måste vara veckans bästa nyhet. Tänk er själva: man har druckit några öl, det uppstår en diskussion om någonting högst trivialt, till exempel vilka som gjorde Sveriges mål i VM-kvalet mot Israel 1993. Det verkar helt hopplöst att ta reda på, men så plötsligt får någon en kanonidé! Vem vet mest i hela Sverige? Vi ringer och frågar Björn Hellberg!
Han brukar tydligen svara på frågorna också, han är hygglig Björn. Men frågan är om inte den här artikeln bara leder till att fler kommer att ringa. Jag hade åtminstone aldrig ens kommit på tanken om jag inte hade läst om det.

En fråga jag vill ha svar på, som inte ens Hellberg kan:

Varför bygger Gävle sin julbock vartenda år? Är det inte bättre att byta ut den mot någonting mindre lättantändligt, en isbock kanske? Det är ju uppenbart att traditionen inbjuder till pyromani, och jag ska även själv erkänna att jag känt viss besvikelse de få år då bocken lyckats klara livhanken. Gävle kommun tänker helt säkert inte likadant, men varför envisas de?
Den roligaste bockbränningen måste för övrigt vara det år då några lyckades lura i en stackars amerikan att begå dådet, genom att helt enkelt säga till honom att det var en tradition. Men å andra sidan, om man inte förstår att det är olagligt att elda upp en sjuhelvetes stor halmbock som står mitt på torget så förtjänar man kanske inte bättre än att åka fast heller.

Inga kommentarer: