måndag, november 28, 2005

I'm dreaming of a white christmas

Parlamentet igår var det roligaste som har visats på TV på en smärre evighet. Jag skrattade halvt ihjäl mig åt imitationen av en hysterisk borgare: "Jag skulle köpa kött! Men inte nån jävla sossebiff, det ska va' nöööt!" Vilka sjuka hjärnor är det egentligen som hittar på allting?

Jag har en biljett till Martha Wainwrights konsert den 5 December, men det satt långt inne. Jag var tvungen att hämta ut den idag, men hade glömt bokningsnumret hemma, så det bar emot att ta sig ut från hemmets lugna vrå igen, inte minst med tanke på att det föll snö nog för att jultomten skulle överväga att stanna inomhus. Men jag tog mig iväg till ATG-ombudet i Flogsta, och nu har jag den; biljetten till årets potentiellt bästa musikupplevelse.


10 Höjdare


6. Johnny tycker att Stora pubrundan verkar vara en bra uppladdning för en heldag i skolan

I våras blev min vän Johnny väldigt sugen på att riva av Stora pubrundan, det vill säga 13 öl på en kväll, en torsdagkväll. Just den här torsdagen var dock ingen vanlig torsdag, framför allt så var det dagen innan oppositionen av våra examensarbeten, vilket innebar att stora delar av fredagen skulle tillbringas i skolan. Det här visste Johnny utan tvivel om, men han verkar alltså ha tyckt att Stora pubrundan ändå var genomförbar.

Dagen efter så tyckte vi att Johnny såg lite blek ut redan på första rasten, vid nästa såg han ännu värre ut, framåt lunch trodde man att han när som helst skulle kunna lägga sig ner och somna. Då vi frågade honom om orsaken till hans tillstånd så fick vi reda på historien här ovan, men det stoppade inte där. Någonstans mellan öl nummer 1 och 13 hade han nämligen tappat bort sina nycklar och sin mobiltelefon. Detta upptäckte han när han kom hem, varför han helt enkelt satt ute och väntade tills tidningsbudet släppte in honom i huset runt 4-tiden. Väl inne i trapphuset försökte han sedan få lite sömn, dock med negativt resultat. Istället tog han sig iväg till skolan tidigt, tidigt på morgonen och satt och rullade tummarna på trappen tills portarna låstes upp.

Trots allt detta tog sig Johnny igenom hela dagen, och han var även med oss i vårt firande på eftermiddagen. Däremot så höll han inte ut riktigt hela kvällen, så man kan kanske sluta sig till att Johnny är mänsklig han också.

Imorgon: nummer 5

Inga kommentarer: