lördag, november 12, 2005

Ett klargörande

En fråga som vi väl alla har ställt oss är vilket är egentligen Bruce Springsteens bästa album. Själv har jag länge trott mig veta att debuten Greetings from Asbury Park N.J. är bäst, men eftersom alla de fyra första skivorna är stora mästerverk så har jag ibland funderar över om det verkligen är så. För att försöka reda ut detta på ett enkelt sätt så har jag nu listat de femton bästa av Bossens låtar, och sedan helt enkelt räknat ihop vilket album som har flest representanter på listan. Metoden skulle förmodligen få vilken statistiker som helst att börja gråta som ett litet barn som precis tappat sin glasstrut på övergångsstället och fått den mosad av en långtradare, men på min blogg så är det mina metoder och regler som gäller. Här följer alltså de femton låtar jag helst skulle se på en Best of-samling:

1. Spirit in the night
2. Thunder road
3. Kitty's back
4. Blinded by the light
5. Badlands
6. Rosalita (come out tonight)
7. Jungleland
8. The E street shuffle
9. Nebraska
10. The river
11. Born to run
12. 4th of July, Asbury park (Sandy)
13. Darkness on the edge of town
14. Dancing in the dark
15. For you

Resultatet blir att The wild, the innocent & the E street shuffle har inte mindre än fyra låtar med på listan, tätt följd av Greetings from Asbury Park N.J. och Born to run, vilka kan stoltsera med tre vardera. Längre ner så har Darkness on the edge of town två, och The river, Born in the USA samt Nebraska varsin låt med. Så nu är det alltså en gång för alla utrett vilket album som., åtminstone i mina öron är det allra vackraste.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... Skulle du säga att du har lagt låtarna i någon form av inbördes ordning 1-15?

Mattias sa...

Klart att de ligger i inbördes ordning, här ska inte klumpas ihop någon oformlig massa. Vad gör du uppe så tidigt, eller så sent kanske jag ska säga?