måndag, oktober 24, 2005

Var är indiesporten?

Inom musiken är begreppet indie väl vedertaget. Även om gränserna för vad som faktiskt är indie tycks tämligen suddiga så kan man åtminstone vara överens om att det finns mängder av människor som vänder den mer kommersiella musiken ryggen till förmån för indie.

Typiska citat från indiemänniskor:

"Kent har blivit tråkiga på sistone. Deras tre första var bra, men det märks att de börjar bli gamla."

"Gillar du Kristofer Åström? Har du hört smyginspelningarna från när han och två polare satt i en soffa i Luleå med 42 liter whiskey och var snorpackade? Inte? Det är det bästa han har gjort, det är äkta smärta."

"Moneybrother var väl bra på Säfflefestivalen 1993, men nu har han sålt sig."


Nu kommer min undran; Varför finns det ingen indie i sportens värld? Jag saknar citat som "Allsvenskan, det är ett kommersiellt jippo, gå och titta på divison 5 nordvästra Skåne om du vill se fotboll med själ".

Det kunde ordnas stora cuper där indiesportarna kunde träffas och se sina favoritlag spela mot varandra på leriga gräsplaner för att sedan dricka öl och hångla bakom något gammalt rödmålat avbytarbås med vita knutar. Jag kan knappt bärga mig tills man får höra saker som:

"Gurra, han var väl bra 1997 när han var debutant, men sedan han gjorde den där säsongen i division två tycker jag inte att han är samma spelare längre."


2 kommentarer:

mattiasg sa...

sant.
Jag blir trött gäsp gäsp på alla jag-var-med-före-dig-are som skall gnugga ens snok i att de fanns på banan innan en själv.
att det inte finns i sporten beror nog på att sport i sig inte är egentligen speciellt intressant, snarare ett tidsfördriv och något att hänga upp en något tom vardag på, o att då tänka sig att huttra med en kallnande korv på Lilla-vallen o kolla div 5 fotboll trots att ens polare inte spelar är ju fullständigt otänkbart.
sport jag inte skulle kolla på:
Curling-träning
Gång (träning eller tävling)

fan, det mesta av resten oxå faktiskt.
tjena

the lost feeling sa...

haha det var iofs jävligt kul skrivet, men jag tror det beror på att i musik kan man bokstavligen sälja sej, göra musik med "mindre själ", mer lättlyssnad musik, för att tjäna mer pengar. det funkar inte i sport. visst tjänar man mer pengar i högre divisioner men man kan inte fuska sej till det. är man duktig så är man. men det var en kul tanke, haha.