torsdag, oktober 13, 2005

Listan

Eftersom det är så många saker man vill prisa så tror jag att jag ska börja göra tradition av att ha en topplista på torsdagar. Här följer således denna veckas. Det blev väldigt många människor den här gången. Men de förtjänar det utan tvekan.

1. Sverige (fotbollslandslag)
Klara för VM! Nu är det bara att börja ladda med weissbier och bratwurst för allt vad tygeln håller. Min enda kvarvarande önskan är nu att Lagerbäck plockar med Sveriges nationalsymbol Håkan Mild i truppen till Tyskland.

2. Ingela Visuri (människovän) Jag har inte ens träffat Ingela på flera månader, men jag kom bara att tänka på henne. Ingela är förmodligen den mest fantastiska människa jag någonsin har träffat. De allra flesta människor jag känner (inklusive jag själv) spelar olika roller i olika situationer, de tar helt enkelt på sig sociala masker för att framhålla en viss bild av sig själva. Ingela känns däremot inte som att hon använder sig av sådana masker, hon är bara sig själv och hon är det med bravur.

3. Jonas Wallerstedt (fotbollsspelare, skånskdödare?)
Wallerstedt slog till med tre mål i comebacken mot AIK:s tipselitlag, på 35 minuter! För att nå förstaplatsen på listan krävs det dock att han skyfflar in ett par i A-laget också.

4. Harold Pinter (nobelpristagare)
Grattis! Harold Pinter har tydligen varit väldigt produktiv genom åren. Jag känner faktiskt till honom sedan tidigare (tämligen otippat) tack vare att han skrivit pjäsen "Betrayal" som Seinfeldavsnittet med samma namn är löst baserat på. Det är alltså avsnittet där handlingen går baklänges. Om ni ser det så tänk även på att brudgummen i avsnittetheter just Pinter. Harold Pinter har alltså, i mina ögon, verkligen gjort en stor kulturgärning.

5. Kim Hartman (kommentator, orakel) Snooker på Eurosport är något av det bästa man kan se på TV i dessa dagar. Själva sporten i sig är naturligtvis intressant, men det som ger sändningarna det lilla extra är den underfundiga kommentatorn med sina outtömliga kunskaper och fantastiska analyser.

6. Ärtsoppa (mat, social aktivitet) Varje torsdag brukar jag och mina vänner gå ut och äta ärtsoppa. Idag var jag för en stund orolig att det inte skulle bli något, och plötsligt så kändes dagen mycket tommare. Nu verkar det bli av i alla fall, så nu kan man andas ut igen.

7. Patronerna (supporterklubb)
GIF Sundsvalls supporterklubb har raggat ihop 25000 kronor i sponsorpengar, allt för att kunna erbjuda fansen en skåneresa till vettigt pris. Plötsligt kostar det bara 100 kronor att åka med hela långa vägen till Landskrona, klart man måste haka på. All heder åt de som gör en sådan välgärning.

8. Nick Drake (artist, kompositör, geni)
Eftersom jag creddade honom friskt igår så känner jag att han måste få en plats på veckans lista. Bryter Layter är som sagt det stora mästerverket, men även de andra två albumen, Five leaves left och Pink moon är helt fantastiska. Dessutom har det ganska nyligen kommit ut en skiva, Made to love magic, med outgivna låtar och versioner. Köp, lyssna, njut.

9. Internet (nätverk, tidsfördriv)
Oj, oj så många timmar jag har fördrivit vid den där datorn. Efter alla dessa år med Internet så tror jag inte ens att jag skulle kunna flytta någonstans där jag inte längre har tillgång till det. Tidningar, forum, MSN, bloggar: Allt finns på Internet.

10. Karolina Lassbo (komiker, glamourprinsessa)
Hennes inlägg om sporttrakasserier på Glamourbloggen är det roligaste jag har läst på länge. Jag satt och skrattade som en idiot alldeles för mig själv.


Inga kommentarer: