fredag, oktober 21, 2005

Bekännelser, del 3

Bekännelse: Jag gillar gubbrock. Creedence, the Band, Neil Young. Jag gillar till och med svensk gubbrock som Ulf Lundell.

Vanligaste argument mot gubbrock av vänner och bekanta:
"Allt låter ju likadant."

Svar:
Vad fan gör i så fall electronican som ni lyssnar på?


I ärlighetens namn så är det inte så många av mina vänner som vänder sig mot gubbrocken. Men det är inte en genre som det allmänt känns helt okej att lyssna på för oss under 40.


Jag vill däremot inte höra ett knyst om att Springsteen skulle vara gubbrock. De som påstår något sådan har helt enkelt inte lyssnat ordentligt. Visst, han har låtar - särskilt från och med the River - som med lätthet skulle kunna platsa på vilken firmafest som helst, men i det stora hela så står Springsteen över det där med genrer. Detsamma gäller i viss mån även Bob Dylan, som jag inte heller vill räkna in i gubbrocksfacket.



Inga kommentarer: