torsdag, oktober 06, 2005

Listan

Jag har svängt ihop en högst privat topplista för den här veckan. Den har krävt en hel del tanke, men här är den i alla fall. Min alldeles egen veckotopp.

1. Gitarr (musikinstrument)
Kunde jag spela piano så skulle jag skrivit det. Men gitarren kan erbjuda så mycket om man använder den på rätt sätt. Man behöver inte ens kunna särskilt mycker mer än tre ackord. En gitarr skänker både glädje och hjälper till att fördriva tid i den mån det behövs ( i mitt fall ganska ofta).

2. Zlatan (fotbollsspelare, riksintresse, gud)
Ingen annan svensk fotbollsspelare kan frambringa så mycket känslor som Zlatan (och inte känsla heller, för den delen). Helsida på helsida i snart sagt varenda tidning. Just nu verkar hela fotbollslandslagets framtid hänga på Zlatans deltagande.

3. Ne me quitte pas 6 (album)
Sprang över den här gamla skivan med Jacques Brel på en skivbörs häromdagen. 45 kronor för elva sånger med passion, inlevelse, pamp och fantastisk musik. Och detta på ett språk som jag inte ens förstår ett ord av.

4. Lax (fisk)
Blandas med fördel med lite isberg, tomat, gurka, spenat och fetaost. Det blir helt fantastiskt gott, och dessutom relativt nyttigt. Lax visar en gång för alla att det är den bästa fisken.

5. Martha Wainwright (artist och album)
I slutet av oktober släpps hennes debut i Sverige. Jag kommer garanterat att traska ner till skivbutiken redan samma dag. Den här skivan är utan tvivel den bästa jag hört i år, och Marthas stämma kan förmodligen krossa både glas och hjärtan. Det kan bli de bästa 200 kronorna du någonsin har investerat.

6. Rosalita (come out tonight) (låt)
Springsteen visar än en gång varför det är han som är the Boss. Härligt blås och klatschig treackordsrefräng.

7. Vera Drake (DVD)
Mike Leigh visar varför han faktiskt skulle kunna göra anspråk på epitetet the Boss. En film så fylld av glädje och sorg på samma gång var det längesedan jag såg.

8. Mats Hård (blogg)
Efter att ha varit förmodat död i flera månader har han äntligen dykt upp igen. Mats Hård skriver inlägg som är roliga, uppgivna, och alldeles utmärkt förströelse en långtråkig eftermiddag. Dessutom håller han på rätt lag och det ska icke underskattas.

9. AIK (fotbollslag)
Tillbaka i allsvenskan igen. Bara att gratulera. Hoppas att vi möts nästa år.

10. Jonas Wallerstedt (fotbollsspelare, lokalintresse, blivande frälsare?)
Wallerstedt är på väg tillbaka. Kan han bli tungan på vågen i bottenstriden? Ett inhopp mot Landskrona och 90 minuter mot ÖIS med ett par mål som resultat skulle smaka som lax- och fetaostsallad tillagad av en mästerkock.


Här är alltså vad som gäller den här veckan. Nästa vecka kan allt vara annorlunda, så passa på att ta till er det här nu.

Lev väl

1 kommentar:

Karolina Lassbo sa...

Oh vad skoj att du länkat mig! Alltid lika trevligt att få uppskattning och att någon tycker att jag är värd att länka! Tack tack!

Din blogg är också bra!

MVH Karro på Glamourbloggen