torsdag, oktober 20, 2005

Listan

1. Bandy (idrott, kulturarv)
En fin gammal sport där 11 spelare i vardera lag spelar mot varandra i 2x45 minuter och där företeelser som hörna och straff inte är ovanliga. Vadå? Fotboll? Sådant bryr jag mig inte om. Selånger, Selånger sjunger du och jag!


2. Konsten att förlora (blogg, bok)
Nu i bokform! Jag köpte den igår och har redan läst ut den. Helt fantastisk. Det enda som stör mig lite är insikten om att jag aldrig någonsin kommer att kunna skriva något lika bra. Dessutom har herr Hård fel på en punkt; Konsten att förlora. Han borde ha lärt sig vid det här
laget att när man håller på Sundsvall så är det ingen konst att förlora, däremot är det en konst att fortsätta bry sig.


3. Townes van Zandt (musiker)
Tecumseh valley är en fantastisk låt, för att inte tala om ett mästerverk som St. John the gambler. Men hans största prestation var enligt honom själv att han en gång föll ut från en
balkong på andra våningen med en vinflaska i handen utan att spilla en droppe. Townes van Zandt är rockmyten i stetsonhatt.

4. Svartviks IF (fotbollslag, klen tröst) Svartvik vann division 4 Medelpad och spelare i trean nästa år, för första gången på 35 år. I all bedrövelse är det i alla fall något att glädjas åt och om inte annat så är det roligt för grabbarna i laget. Grattis säger jag. Ska försöka se några matcher nästa år åtminstone.

5. Horace Engdahl (författare, komiker, geni?)
Jag kan fortfarande inte släppa citatet "skillnaden är lika stor som mellan Schopenhauer och Beckenbauer." Inom vissa kretsar sägs det att Horace är ett geni och efter de senaste veckornas utspel är jag beredd att sålla mig till skaran som bildar hyllningskören.

6. Öl (se nedan)
Törstsläckare, stämningshöjare, ångestdämpare... Vad man än använder den till så är det en sak som är säker; det är nästan alltid gott med öl.

7. Stay! (album)
Thousand dollar Playboys gamla album har några år på nacken nu, men när jag plockade fram det ur skivhyllan i veckan så lät det lika bra som någonsin. Varför är världen så orättvis? Varför får Nic & the Family slå när Playboys på sin höjd säljer ett par tusen skivor? Varför bryr
sig inte folk mer?

8. Rikard Norling (fotbollstränare, taktiker)
Snälla Rikard, kom tillbaka! Jag saknar dig.

9. John Higgins (vinnare) Higgins körde över O'Sullivan fullständigt i GP-finalen i Preston. 9-2 blev slutresultatet mot världsettan och i flera frames fick Ronnie knappt ens vara med och spela. Det här kan komma att bli en väldigt spännande säsong.

10. Bröderna Marx (filmmakare, komiker, genier)
På 1930- och 40-talet spelade bröderna Marx in komedifilmer. Det fanns det även andra som gjorde. Thor Modéen spelade till exempel här i Sverige in ett otal filmer. Saken är bara den att Modéens filmer inte är ett dugg roliga. Om de var det en gång i tiden så var det för att folk skrattade åt andra saker på den tiden. Marxbrödernas filmer är däremot roliga fortfarande. Tidlös humor kallas det, jag är osäker på om ens Killinggänget är kapabla till det (även om jag om 50 år kommer att svära högt åt de ungjävlar som inte förstår storheten i Torsk på Tallinn). Groucho, Harpo och Chico var helt enkelt komiska genier.

Inga kommentarer: