tisdag, oktober 11, 2005

Kultur som kultur?

Det har varit debatt om hög och låg kultur i Stockholm. Deltog
gjorde Horace Engdahl, Kristina Lugn, Jan Guillou och Stig Larsson.
Jag såg en intervju med Horace på TV för ett par år sedan då han
menade att det inte finns någon kultur som är finare än någon annan,
ända sedan dess har jag tyckt att han verkar vara en bra kille. I
söndagens debatt spädde han dessutom på det hela genom att hävda att
"idag är väl frågan om hög och låg litteratur något som enbart intresserar
Gert Fylking." Jag är själv beredd att hålla med honom. Varför är det
egentligen av minsta intresse vilken kultur som är fin och vilken som
är ful. Det viktiga måste väl vara vad man finner tilltalande. Finns det
något som säger att en person inte kan tycka om både Coetzee och Liza
Marklund, två författare som i allmänhetens ögon står i varsin ände
av kulturtrappan? En annan intressant parentes var att Jan Guillou
berättade att han i början av sin karriär skrev helt andra typer av
verk än nu, men att han då ständigt blev refuserad av förlagen.

På temat litteratur kan man för övrigt notera att Akademien ska
presentera årets litteraturpristagare på torsdag. Jag har aldrig
hört talas om någon pristagare innan de faktiskt fått priset och
jag tvivlar på att så blir fallet i år. Det enda jag hoppas på
är att vinnaren inte blir en lyriker, eftersom jag inte är någon
större beundrare av den genren.

Wallerstedt är tillbaka. Tre mål på 35 minuter för reservlaget
mot AIK:s dito. Läge för ett par nya strutar på måndag månne?

Veckans TV-tips: Snooker på Eurosport. Blir det Ronnies år efter
förra årets halvmisslyckade säsong? Hoppas kan man göra.



Inga kommentarer: