tisdag, december 13, 2005

Så jävla konstigt

Musikindustrin har spårat ur på allvar. Att de vill ha bort fildelningen av olagliga musikfiler på Internet har jag full förståelse för, eftersom detta dels rör sig om illegal piratkopiering, dels leder till förlorade intäkter för musikjättarna. Men igår läste jag något som fick mig att på allvar börja fundera på vad det är för värld vi lever i. Nu vill samma musikjättar nämligen ha en lag som förbjuder publicering av ackord och grepptabeller på nätet. Jag kan inte tänka mig att de ska ha en suck att få igenom detta, men att de ens verkar anse sig ha rätt att försöka gör mig tillräckligt upprörd. Ackorden kan väl omöjligt vara något som musikerna har ensamrätt på. Kan Britney Spears säga: jag har en låt som går G D G C D Em G, om någon lägger ut den här ackordföljden på Internet så ska jag stämma dem? Så jäkla underligt. Än värre är det med grepptabellerna. De visar ju för sjutton bara hur ackorden ska tas. Äger musikindustrin inte bara ackordföljderna som bildar låtar, utan även själva ackorden? När fick de i så fall äganderätten? Jag förstår ingenting längre, förutom att Rufus Wainwright har rätt: "There isn't anything you can do/in this vicious world."

Jag fyller år idag. Grattis till mig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! Du skulle ha passat på och kört EFIT-idag! Det hade varit spännande tror jag.

Anonym sa...

Fyller du år? Då äger man gratis.

ninamy sa...

Ja, absolut; Grattis till dig!

Anonym sa...

Grattis gossen min, det 25e levnadsåret är ett av de bästa hittills!