lördag, december 03, 2005

Ett försök till upplysning

Vi har alla funderat på det, en av livets stora gåtor. Vad menas egentligen med det där Silver Medal, World Beer Cup 2004 som står på sofieroburkarna? Vem som helst kan ju räkna ut med öronen att Sofiero inte är världens näst bästa öl, hur man än vrider och vänder på det. Men det står ändå där klart och tydligt, Silver Medal. Jag bestämde mig för att göra samhället en tjänst och försöka ta reda på hur det hela gått till.

Det jag har kommit fram till är att Sofieros andraplats erövrades i kategorien Dortmunder/European-Style Export. Totalt var 26 stycken ölsorter anmälda i just den tävlingen och vinnare blev Zeunerts, som inte heller den kan klassas som en av världens bästa. Jag har däremot inte lyckats ta reda på vad som kännetecknar en öl av sorten Dortmunder/European-Style Export. För mig så ser Sofiero och Zeunerts ut som vilken annan ljus öl som helst, men något särskilt är det tydligen med dem.

Totalt fanns för övrigt 81 olika kategorier att tävla i. Bland dessa kan nämnas Smoke-Flavored Beer, Bohemian-Style Pilsener och English-Style Summer Ale. Jag känner knappt igen en enda av medaljörerna i någon kategori, men kan konstatera att amerikanerna har kammat hem det mesta. Eftersom god öl inte direkt är vad USA är mest känt för så kanske detta också kan vara en del av förklaringen till Sofieros fina placering, den amerikanska juryn kanske helt enkelt gillar den vattniga, lite blaskiga sofierosmaken. Att inte de stora elefanterna finns med på banan hjälper väl även det. Det känns som att öl-VM är och ishockey-VM är på samma nivå, där de glada amatörerna får kämpa om ganska menlösa medaljer medan proffsen spelar i sin egen liga.

Jag väntar lite med vinnaren på höjdarlistan. Den förtjänar nämligen sitt eget inlägg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag trodde alla visste att det heter "såååfieeerooo spanskt importöl (från halland)"