tisdag, december 06, 2005

En toppkonsert

Martha var fantastisk igår, precis som jag hoppades. Expressen ger henne bara tre getingar för insatsen, vilket är minst en för lite. Klart tjejen ska ha högre betyg för guds skull, med den sångrösten. Jag är däremot något skeptisk till Berns som konsertlokal, inte minst för att en stor stark kostar 52 kronor och ett glas rött går loss för 75 spänn! Herreminjesus.

Tyvärr fick jag aldrig tillfälle att fråga om Gerba. Jag försökte förvisso inte skapa mig något tillfälle heller, men det är nog mest för att jag insåg att det bara skulle bli en väldigt förvirrad konversation. Jag tror inte ens att Martha bor i Montreal längre, har fått för mig att hon tagit sitt pick och pack och stuckit till New York.

Spelningen platsar lätt på min topp-5 över de bästa konserterna jag sett. Nu har jag inte alls sett speciellt många, men det förringar på intet sätt fröken Wainwrights insats.

Konserter, topp 5


1. The Barbwires, Norrlands Nation 2002 - Att inte The Barbwires slog på bred front måste vara svensk danslusts största förlust någonsin. Men de dansade en sommar i alla fall; eller åtminstone en höstkväll. Dessutom introducerade de mig för thereminen, ett av tidernas bästa instrument.

2. Nick Cave, Glasgow, 2004 - Rasmus hävdade att han saknade Blixa. Jag kan inte uttala mig om den saken, men i övrigt var det mesta alldeles i sin ordning.

3. Martha Wainwright, Berns, 2005 - Se ovan. Allt fanns där: Humorn, passionen, öset...

4. Paul Mc Cartney, Globen, 2002 - Paul Mc är ändå Paul Mc. Han har lite för många bra låtar att komma med för att inte kunna vara bra, även om han på intet sätt var i sitt esse just den här kvällen.

5. Moneybrother, Katalin, 2005 - Svängigt så det räckte. Avslutningen med Thunder in my heart var oförglömlig. Jag saknade däremot en del potentiellt pamp i Blow him back into my arms.


För övrigt så såg vi Anthony & the Johnsons - som släppte årets skiva enligt Sonic - i Glasgow 2004. På den tiden var han bra, innan han sålde sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra lista, men borde inte Dunger på Popaganda -03 få plats? och när kommer bubblarna till höjdarlistan?

Anonym sa...

På tal om Rasmus och theremin, så väntar jag fortfarande på att han ska bygga sin egen (om jag inte minns fel så menade han ju på att det skulle vara en bit av en kaka att svänga ihop en sådan anordning). Med hans djuplodande kunskaper i elektromagnetismens mysterier skulle det kunna bli något alldeles extra...
Jag inbillar mig att det dessutom skulle vara oerhört underhållande att se honom försöka spela på den.

Anonym sa...

ang. Anthony & the Johnsons. så jävla såld.

Anonym sa...

Det skulle vara minst lika roligt att se honom bygga den faktiskt!

Mattias sa...

Dunger var ju full på Popaganda 2003, det kan omöjligt platsa. Men jag vill minnas att det var varmt och skönt i alla fall.