lördag, december 03, 2005

10 Höjdare

1. Henrik väljer fel buss och fel sätt att presentera sig

Senvintern 2001, jag kommer inte ihåg om det var dagen då Kalle fyllde 20 år eller om det bara var dagen då det firades. Vilket som så hade ett stort gäng begett sig hem till honom för att festa i glada vänners lag. På den här tiden bodde Kalle långt ute i obygden (i Harv, att det är obygd hörs ju till och med på namnet) och därför så hade vi en chaufför med oss, samt en grön minibuss av voyagermodell som vi fått låna av Kalles farbror.

Alla blev väldigt fulla hos Kalle och vi begav oss iväg till puben som ligger några få kilometer därifrån. Där inne hände både det ena och det andra, bland annat så försökte Jens dricka av en medsmugglad grogg, vilken han själv tyckte att han dolde väldigt väl innanför jackan, men som alla där inne, barpersonalen inkluderade, såg väldigt väl. Det var en väldigt trevlig stämning på puben, men eftersom den ligger mitt ute i ingenstans så var det ändå en väldigt begränsad skara och typ av människor som befann sig där, de som inte ingick i vårt gäng var i det flesta fall åtminstone gott och väl över 30 år. Eftersom vi efter ett tag och efter ännu ett gäng öl blev sugna på att träffa lite människor i vår egen ålder bestämde vi oss för att åka in till stan.

Sagt och gjort. Vi tog på oss kläderna och gjorde oss klara att gå. Henrik gick fram till bussen, tog ett fast grepp om den framförstående personens skinkor och sa med klar och tydlig stämma "nu drar vi bögjävel". Det var bara ett problem: han hade gått fram till fel buss. Lätt hänt, kan man kanske tycka, om det nu hade varit så att det stått två stycken identiska bussar på parkeringen, så var dock inte fallet. Den buss som han försökt hoppa in
i visade sig för det första inte vara grön, utan vit. För det andra så var det inte heller en voyagerbuss utan någon helt annan, äldre modell. Att Henrik ändå tog fel visar nog mer på vilken nivå fyllan låg än på hans färgblindhet och okunskap om bilmodeller, men trots att mer än fyra år har gått så kan jag fortfarande börja skratta när jag tänker på den här kvällen. Det är helt enkelt det allra roligaste ögonblicket med någon av mina vänner inblandade.

3 kommentarer:

Anonym sa...

En värdig vinnare! Väl genomförd toptio Mattias!

Anonym sa...

Ang. tidigare kommentar. Jag är ju egentligen inte så blyg att jag måste vara anonym.

ninamy sa...

oh jösses. jag är helt slut efter renovering av mitt nya vardagsrum, orkar nätt o jämnt ta nya andetag - trots det lyckades nr ett på din lista att frambringa ett rejält skratt. Underbart!