söndag, december 11, 2005

Pessimism (realism?)

Angående VM-lottningen. Vi fick en drömgrupp med Trinidad/Tobago, Paraguay och England. Härligt! Den här gruppen kan vi glida igenom med Zlatan halvskadad, sen slår vi Polen i åttondelen och efter det blåser vi bort Holland och Brasilien av bara farten. Final i Berlin således, ett fullsatt stadion och... Hejda dig nu Reidar.

Även om jag mycket väl tror att Sverige kan gå vidare från gruppspelet så tycker jag att tongångarna de senaste dagarna har varit lite väl positiva. Visst, Trinidad/Tobago är ett brödgäng som vi ska slå, men det kommer även de två andra lagen att göra. Vad som får folk att tro att vi ska promenera hem de andra matcherna kan jag inte riktigt svara på. Visst har Sverige tagit massvis med segrar i de senaste årens mästerskapskval, men då har de tuffaste motståndarna hetat saker som Ungern, Polen och Bulgarien. Faktum är att senast jag kan erinra mig att vi slagit något av de riktigt stora lagen i en match som faktiskt gällt något var i EM-kvalet mot England 1998; 2-1 på Råsunda. I EM senast spelade vi 2-2 mot Danmark och 1-1 mot Italien, samt 0-0 mot Holland över 90 minuter. VM 2002 bjöd på 1-1 mot England och samma resultat mot Argentina. Hur det gick i Holland/Belgien 2000 behöver vi inte ens prata om.

Med detta i minnet så är jag inte lika övertygad som alla andra om att Paraguay och England blir särskilt lättknäckta nötter. Jag väntar i alla fall med att jubla till efter den 20 juni, då vi har facit till alla svenska gruppspelsmatcher.

2 kommentarer:

Anonym sa...

VM-guld, VM-guld, VM-göööööld!!!

Anonym sa...

Har du fått skrivkramp?