måndag, juni 26, 2006

Veteran-VM?

Aftonbladet publicerade igår en artikel där de tippade hur en eventuell svensk VM-trupp till nästa fotbolls-VM i Sydafrika skulle kunna se ut. Eftersom jag tidigare beklagat mig över den dåliga återväxten i svensk fotboll så var detta ganska intressant läsning för mig. Noterbart är till exempel att:

*Den yngste spelaren i truppen är 24 år (Pontus Wernbloom)
*Medelåldern i den tilltänkta startelvan är 31 år.

*Medelåldern i truppen är 28 år.

Om denna kvällstidningsprofetia slår in så är jag tämligen övertygad om att vi inte behöver bekymra oss över Sydafrika-VM. Med en sådan startelva har vi nämligen ingenting i ett VM att göra. Namn som Mikael Nilsson, Mikael Antonsson och Tobias Hysén har enligt mig redan nu passerat åldern då de rimligen kan räknas som talanger, allt utan att ha nått några högre höjder på fotbollshimlen. Jag begär naturligtvis inte att Sportbladet ska kunna förutse vilka av de dåvarande 18-åringarna som kommer att kunna slåss om en plats, men var finns t.ex. de dåvarande 20-24-åringarna, alltså de som nu är mellan 16 och 20 år gamla? Är Sveriges fotbollsframtid verkligen så mörk som Sportbladet här (åtminstone enligt min mening) beskriver?

Dock: Väsby-Gif Sundsvall 0-2. Det finns ett ljus på fotbollshimlen!

1 kommentar:

Anonym sa...

SM-Guld 2007! Nu jävlar vänder det...