söndag, juni 25, 2006

Livet från den tunga sidan.

Fan
Fan.
Fan!
Baksmällan är enorm. Gårdagens fotbollsutspelning kan ha varit det sämsta jag har sett ett svenskt landslag prestera någonsin. Dessutom börjar jag, närd av negativ energi, övertygas om att Sverige lär missa de kommande mästerskapen, och att vi alltså inte kommer att få se något VM med svenskt deltagande på minst åtta år.
Anledningen till denna pessimism är enkel; det tycks helt enkelt inte finnas några stora talanger i den kommande generationen. Bara en sådan sak som att Giffarnas Micke Dahlberg och Stefan Ålander varit ordinarie i U21-landslaget (ett landslag som för övrigt blev utspelat av Island i den avgörande EM-kvalmatchen) säger en hel del om svensk fotbolls framtid. Det är möjligt att jag har fel, att det kryllar av blivande storstjärnor i åldrarna 16-18 år, men i så fall skrivs det förvånansvärt lite om dem i tidningarna.

Just nu är det mest två saker jag funderar på: Varför var Henke Larsson och Zlatan värdelösa turneringen igenom, och varför verkar inte folk tycka att det är roligt att spela i landslaget? Brukar man inte försöka toppa formen till mästerskap, det är i alla fall så idrottsmän i allmänhet arbetar. Om det vi såg i VM var en Henke i toppform så har Helsingborg snart en ny röv att värma bänken med, och vad gäller Zlatan så kanske Juventus omtalade nedflyttning gör att han hamnar bland det motstånd han hör hemma.
Det snackas även om att Ljungberg kanske ska sluta i landslaget. Ljungberg! Han är 29 år gammal. Är det verkligen så tråkigt och jobbigt att spela i landslaget så att man måste sluta redan i den åldern. Vad kommer härnäst? Kalle Svensson slutar i landslaget? Förr hade fotbollsspelare som sin högsta dröm att få spela i landslaget, men det är tydligt att dagens svenska spelare inte tycker att det är så roligt att anstränga sig om de inte får några miljoner för besväret.
För övrigt kan jag bara konstatera att förnekarmentaliteten verkar vara högsta mode nuförtiden. "Vi spelar bra men har mycket otur", säger David Wilson. Exakt detsamma säger Lasse Lagerbäck. Varför kan ingen bara gå ut och erkänna att saker och ting är skit när de faktiskt är det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg inte ens klart matchen. Lämnade TV-soffan efter utvisningen på Lucic. Så jävla besviken...

Mattias sa...

Det är nästan så att jag önskar att jag inte heller hade sett klart. Men efter åratal av besök på Sundsvalls IP är man rätt härdad.