lördag, oktober 21, 2006

Skärpning utlovas!

Jag har anklagats för att uppdatera den här bloggen alldeles för sällan. Jag kan egentligen inte annat än hålla med, men skyller konsekvent allt på min brist på fantasi. Men ok då; jag ska försöka skärpa mig.

Som en början på den nya, mer frekvent uppdaterade bloggen vill jag ställa en fråga. Är det någon som vet vad vår nya regering egentligen håller på med?


  • Först går de ut i valrörelsen och säger att A-kassesystemet fungerar helt värdelöst och snarast bör reformeras. Ersättningarna ska även sänkas, för att motivera (läs: tvinga) folk att återgå till arbete.

  • När de väl erövrat makten går de nu ut och höjer avgiften till A-kassan, samtidigt som ersättningen sänks, helt i linje med vad som tidigare sagts.

Så långt är allt väl. Den rimliga slutsatsen man kan dra av dessa besut är att den nya regeringen vill få folk att gå ur A-kassan, för att på sikt kunna pressa fram en låglönemarknad där 18-åringar tvingas vända burgare för 45 kronor i timmen.

  • Men: Helt plötsligt briserar nästa bomb. Medlemsskap i A-kassan ska bli obligatoriskt. Detta spräcker helt alla tidigare teorier. Avsikten är uppenbarligen inte att tvinga folk ur A-kassan. Vad är det egentligen de vill? Förutom den uppenbara avsikten att få in mer pengar till staten.

Det som för mig är mest underligt med det hela är att detta tvångsmedlemsskap går stick i stäv med de liberala värderingar som dessa partier förväntas ha. Bertil Ohlin och grabbarna roterar i sina gravar.


P.S. På de tjejer jag har närmast kontakt med stämmer mina iakttagelser utmärkt. Men ju fler som är ivriga att påpeka motsatsen, desto gladare blir jag.

Silly season: snart på ett forum nära dig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du tar kritik så bra hörru... =)

Anonym sa...

när regeringen i stor utsträckning består av personer som ser det som sin huvuduppgift att sköta sin privatekonomi genom att invistera i diverse ljusskygga företag och försöker styra landet på den tid de får över (efter att ätit kaviar och tappat monokeln i champangeglaset över att von Vinkelspeil betalar sin poolskötare vitt) så kan man ju förstå att det inte blir så genomtänkt.