torsdag, oktober 12, 2006

Grattis!


Orhan Pamuk, som tilldelats årets Nobelpris i litteratur. Tyvärr arbetade jag då Horace offentliggjorde pristagaren, men efter att ha sett framträdandet i efterhand så kan jag bara konstatera att motiveringen var lika klar och konkret som vanligt (eeh.. eller något).

Om själva pristagaren kan jag tyvärr inte säga så mycket, förutom att det är första gången som en för mig tämligen välkänd författare får priset. Dock har jag tyvärr inte läst något av Pamuk, men för bara en vecka sedan var jag ytterst nära att låna hans bok Snö på biblioteket. Tyvärr valde jag att istället checka ut Elias Khourys Solens port, vilket grämer mig något. Det hade varit skoj att för en gångs skull ha läst en nobelpristagare innan han tilldelats priset. Givetvis håller jag nu alla tummar jag har för att Elias Khoury vinner nästa år. Det om något vore poetisk rättvisa.

Inga kommentarer: