fredag, juli 27, 2007

Ingen Lustig dag

Mörker
Nattsvärta

Det gick åt helvete i år också. Förhoppningarna om en cuptitel för Giffarna försvann i ett moln av dålig inställning och passivt ledarskap.

Men den del av historien om gårdagens match som jag inte kan sluta älta är alla dem som faktiskt ser utslagningen som positiv. Detta för att spelarna nu får mer tid på sig att koncentrera sig på serien.

Fakta: Efter kvällens cupmatch återstår maximalt två cupmatcher om totalt 180 minuter (maximalt 240 minuter). Vältränade och välbetalda idrottsmän bör inte ha några problem att spela de här extra minuterna utan att helt bryta samman psykiskt och fysiskt.

Dessutom: Grabbarna i laget tränar 1-2 ggr per dag. Det gör att en total arbetsvecka för en GIF-spelare hamnar på cirka 20 timmar (match inräknad). För detta erhåller de en lön som många heltidsarbetande bara kan drömma om. Ändå verkar vissa tycka att man som betalande åskådare inte har rätt att ställa några prestationskrav på spelarna.

Det där med att vila spelare har jag också dålig förståelse för. Även om fotbollsmatcher förstås sliter på kroppen så rör det sig om max 2 matcher/vecka. Ett tungt verkstads- eller fabriksarbete är säkert minst lika slitsamt, men de jobbar ändå 8 timmar/dag, utan att någon föreslår att de ska stanna hemma och vila då och då. Jag tycker att mycket av det här daltandet med de välbetalda idrottsmännen är ett hån mot folk som heltidsarbetar till betydligt lägre lön, och dessutom finansierar spelarnas löner genom att lösa biljett till matcherna.

Nåväl: det är bara att glömma och gå vidare. Karlstad är säkert fint så här års.

1 kommentar:

ninamy sa...

Strålande comeback! Om än lite väl mkt fotboll för min smak kanske, men lite insatt och intresserad är jag ju ändå så det är, som tur är, inte rena grekiskan för mig.

Vidare studier..låter spännande, vad blir det? mer sån information röstar jag för. :-)

kram

ps. jo, jag läser..och det var banne mig på tiden att du kom tillbaka in i bloggvärlden, den har varit alldeles för tom och trist utan dig. ds.