lördag, november 18, 2006

I kommersialismens klor

Att allt är fysik har hävdats, och i den mån jag vet även accepterats en längre tid. Vissa forskare inom diverse humanioraämnen hävdar även att allt är diskurs. Efter att ha tillbringat en timme i Sundsvalls centrum tror jag mig ha kommit fram till den kanske mest skakande sanningen: Allt är kommers.

Var jag än såg fanns det folk. Människor som provade kläder, fikade och köade till olika kassor. Människor som i rask takt vandrade mellan de olika butikerna, ständigt i jakt på nya inköp, påjagade av pengarna och kontokorten som brände i deras fickor.

Så här är det troligen varje lördag. Men av någon anledning kände jag mig mer jäktad av det idag. Köerna som ringlade sig, folk som inte hade tid att stanna upp och prata med varandra. Från och med nu håller city söndagsöppet också. I kommersens tempel härskar Mammon. Jesus är död sedan länge, men månglarna finns kvar, blir bara fler och fler. Inte ens sabbaten är helig längre.

Så jag gick hem istället. Tog av mig min trendriktiga halsduk, ställde ifrån mig mina nyinköpta hinkar och bryggde mig en kopp kaffe.
Som sagt: allt är kommers.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om man ändå hade pengar och feta kontokort som brände i fickorna...

Anonym sa...

Sand Sand Sand...!!!!!