måndag, mars 20, 2006

Gamla ramsor, VM 2006

Ramsa 2:

Sassa brassa mandelmassa, vi vill höra nätet rassla.

Typ av ramsa: Offensiv, krävande.

Används vid: Situationer på offensiv planhalva. Till exempel en farlig frispark eller en hörna. Kan även användas i matcher där laget har råd att spela väldigt offensivt ( eftersom jag hejar på Sundsvall så är sådana matcher mycket sällsynta).

Övrigt: Kan vara en av de underligaste ramsorna. Vad "sassa" och "brassa" innebär är högst oklart. Mandelmassa är ett ord vi alla känner till, men vad f-n det har med fotboll att göra vet nog ingen. Trots detta är det ändå en hurtig och klassisk hejaramsa som absolut bör finnas med på läktaren under en väl inramad match.

5 kommentarer:

ninamy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
ninamy sa...

hm. jag brukar nog lyckas kläcka ur mig "nu ska jag brassa iväg" och då mena att jag ska skynda mig vidare. Nu är det ju naturligtvis inte så att "brassa" är ett riktigt ord bara för det..och att det betyder "skynda vidare" eller något sådant. Kanske bör det tilläggas att jag även använder uttrycket "jazza iväg"..? Hm. Men OM "brassa" skulle betyda skynda eller något liknande så skulle man ju kunna tolka ramsan som att laget bör göra ett mål inom 3 sekunder. Typ.

Anonym sa...

Brassa= skryta, överdriva.
Måste påpeka att detta är Göteborgsslang, så det kan mycket väl betyda något annat längre norrut...
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgsslang

Anonym sa...

min pappa, a.k.a språkprofessorn, brukar säga "brassa på lite" i två sammanhang. dels när han ska köra lite fortare med bilen och dels när han ska steka prinskorv. det kan låta ungefär så här "mmm. visst skulle det vara gott att brassa på lite småkorvar" och "där är en keps, bäst man brassar om honom". tilläggas bör att pappa är 65 år och har keps.

Anonym sa...

Jag håller med Pär och Myran, "brassa" betyder lätt typ "öka takten" el. motsv. Hur de övriga orden passar in i ramsan är dock högst oklart. Förmodligen rör det sig helt enkelt om nödrim. Eller bara nonsens, vilket inte verkar vara helt okänt i fotbollshuliganramsor. Se t.ex. ramsan om Fredrik Ljungberg och håret. Eller avsaknaden av hår, snarare...