tisdag, januari 24, 2006

Var finner äldre män stöd?

Scenariot: En god vän skulle till att fylla tjugofem år, han blev med andra ord fruktansvärt gammal. Jag och ett par kompisar gav oss ut på stan för att försöka hitta en present som dels fyllde en funktion, dels på ett effektivt sätt pikade honom för hans höga ålder (efter stort huvudbry kom vi dock fram till att faktor två var viktigast). Eftersom vi aldrig kom fram till en enskild sak som kunde uppfylla bägge kriterierna som beslutade vi oss för att dela upp presenten i flera delar, helt enkelt ett slags gammelmanskit. En hatt, en flaska sprit, en cigarr och.... en käpp.

Vi irrade omkring på stan länge, länge i jakt på den där käppen. Efter att ha besökt en bunt klädaffärer resonerade vi oss fram till att en käpp väl är ett slags accessoar, så vi styrde kosan
mot Wedins accessories, dock utan att nå framgång.
Nåväl, resonerade vi. Även om de inte säljer käppar här så kanske de i alla fall vet några andra som gör det. Min vän frågade i kassan, varpå hon möttes av ett rungande gapskratt. Kvinnan bakom disken hade uppenbarligen inte en susning hon heller.

Frågan lyder: Var köper alla äldre män sina välbehövliga käppar? Jag kan tänka mig att det finns strama specialbutiker i Stockholm som saluför svindyra designkäppar till äldre herrar med stil, men gamle Åke som lever på lägstapension och lägger större delen av sin månatliga inkomst på mat och hyra, var går han?

Vår just nu främsta teori är att käppar helt enkelt går i arv från far till son, och att det därför inte har sålts en enda käpp sedan 1902. Det låter inte helt troligt, men det är det mest sannolika som vi lyckats resonera oss fram till. Om någon vet något; snälla, hör av er!

8 kommentarer:

Anonym sa...

jag tror att käpparna gått i arv från tidigare generationer gubbar... och nån gång i tiden så existerade affärer där man kunde köpa sig en käpp...

Anonym sa...

Jag vet att man kan få/få köpa käppar på Hjälpmedelcentralen, typ på sjukhuset. Men jag antar att det inte är den tjusiga käppvarianten.
Jag tycker nästan att det borde finnas käpp-affärer här i Gbg...Finns det ingen käppaffär är det ingen storstad...

Anonym sa...

En käpp måste man väl kunna få tag på i godtycklig herrekipering? Den finare varianten alltså. Som saluför kavajer, västar och byxor med fina hängslen.

Vad bra att du skriver i bloggen igen. Jag var nästan orolig för att du lagt ner. Det skulle vara förödande för mina internetvanor... Antalet bokmärken skulle minska med typ 50%. Förödande...

ninamy sa...

Härligt med en uppdatering - det var på tiden.

Om du inte hittar nån käpp på de övriga ställen som föreslagits så kan du säkert hitta en på en skämtaffär, och då förmodligen med en flaskhållare på käppen också. Bra ställe att placera den där spritflaskan som ni ska köpa.

Anonym sa...

jag hittade en käpp för 95kr på myrorna.

Anonym sa...

Du är (typ) utmanad!
Se vaniljsocker.blogg.se

Anonym sa...

har du gått och dött?

Maria sa...

I alla stora städer finns hjälpmedelsbutiker. Här hittar du en lista på affärer som säljer käppar. Här finns exempel på hur en käpp kan se ut. (Lite för sent för dig så klart, men om någon annan hittar den här sidan och undrar.)

Lycka till
/Maria