tisdag, augusti 07, 2007

Bland stjärnhimlar och orosmoln

Imorgon kommer den!

Efter flera års uppehåll släpper Maja Lundgren idag en ny bok, och imorgon dimper denna förhoppningsvis ner i min brevlåda. Lilla julafton kan tyckas, men vissa orosmoln börjar skönjas på min förväntansfulla himmel; recensionerna är nämligen inte bra.

Pompeji var fan helt briljant. En av de bästa romaner jag någonsin läst, och att den inte vann Augustpriset är ungefär en lika stor skandal som varje gång Benny Matsson får göra inhopp (eller, hemska tanke, spela från start) för GIF Sundsvall. Ett hån mot alla med förnuft, känsla och god smak, helt enkelt.

Jag har väntat på den här boken i flera år och det vore sorgligt om Maja ska svika mig nu, när väntan äntligen lider mot sitt slut. Om den här romanen är dålig, om Maja är ett one hit wonder, vet jag inte längre vad jag ska tro.

Som tur är står Pompeji kvar där hemma i hyllan, och den håller för hur många omläsningar som helst. Så om fallet är så som det beskrivs av diverse recensenter idag får jag väl helt enkelt försöka förtränga den här romanens existens och istället återigen bekanta mig med tigrar, vulkaner och diverse löst folk i antikens Rom.


Mjällby-GIF 1-3. Var det någon som nämnde Allsvenskan?


Fan Maja! Svik mig inte nu.

Inga kommentarer: